Ivriga helikopterpiloter
Redan i fredags dök ett bra gäng helipiloter upp för att flyga. Tyvärr hade vi nog blivit lite för dåligt informerade om att vi inte hade några rättigheter på remsan i fredags. Endast lördag och söndag. Detta ledde till att några av medlemmarna i Larviks modellflygklubb kände att deras remsa invaderades, och att de knuffades undan från sin egen remsa. Vi ber uppriktigt om ursäkt för detta.
|
Vi hade en monter där vi presenterade Align, Rapicon och Elefun.
|
Fantastiskt väder
Vädret var helt oklanderligt hela helgen. Gassande sol och nästan ingen vind. På lördagseftermiddagen uppmättes hela 32º i skuggan! Vi smälte nästan bort, och det blev en kamp om utrymmet i skuggorna och under tälten.
|
Skuggan under träden var populär för att få en paus från den intensiva värmen
|
Många modeller i lager
|
Många piloter
I år var det återigen rekordmånga piloter. Mellan 45-50 anmälda, och vi tror att de allra flesta var i luften. Den här gången hade vi även gäster från Sverige, och besök av Mr. Rapicon själv från Korea.
Vi lade mindre vikt vid åskådarna i inbjudningarna i år, och det visade sig också på uppslutningen. Inte så många åskådare, men i gengäld extremt fina förutsättningar för piloterna.
|
Grillning och mat
I år bjöd vi alla som ville ha det på gratis lunch och frukost. Denna bestod av en enkel buffé med bröd och pålägg. Utöver det körde korvmaskinen och läskmaskinen för fullt. Som vanligt ordnade vi en gemensam grillfest på lördagskvällen för alla som ville. Ett extra stort antal anmälda gav en extra utmaning för oss som grillade. Tre gasolgrillar gick för fullt. Med en liten försening på en halvtimme gjorde vi i ordning maten och av feedbacken att döma blev det väldigt lyckat.
|
Så här såg alla tre grillarna ut när maten skulle hållas varm strax före den gemensamma middagen.
|
Höjdtävling
På EleFunFly är alla som vill flyga välkomna utan något konkurrenstryck. Ändå försöker vi hitta på några roliga tävlingar varje år för att få en paus och lite underhållning mellan det vanliga flyget. I år valde vi höjdtävlingen. Reglerna var enkla. Vi fäste en liten höjdmätare på modellen. Helikoptern startade från stillastående på marken och kunde flyga på full höjd i 7 sekunder innan den fick ta ett gaspådrag. Med en vinnare på över 200 meter ger detta en genomsnittlig stigning på nästan 30 meter per sekund! Resultaten var följande 204 meter :: Tom Erik Rolfson :: E720 Xtreme med 12s LiPo 176 meter :: Håvard Glad Andreassen :: Fusion ,50 m Scorpion 12s LiPo 163 meter :: Jørn Vevle :: 700E FBL med 12s LiPo 157 meter :: Steinar Forshaug :: Avant med 12:or LiPo 125 meter :: Arne Hennie :: 550E med 6s LiPo 114 meter :: Jan Thomas ::Rave .90 FBL w YS 91SRS 103 meter :: Espen Sønstebø :: Titan x50 m OS 55HZ Som extra utmanare tog vi med oss en E-Sky Chinook för att se hur högt den kunde gå. Det hade inte gått många meter efter 7 sekunder, så vi gav det ingen tidsgräns. Efter en lång flygresa och ett bra letande i skogen för att hitta modellen igen visade höjdmätaren hela 182 meter! 182 meter :: Øyvind Nebdal :: E-Sky Chinook
|
Under årets elefunfly hade vi en liten tävling där det handlade om att komma högst på 7 sekunder från att stå stilla på marken. Vinnaren nådde otroliga 204 meter!
|
Chinook tävling
Höjdtävlingen blev en succé, men underhållningen nådde en ny nivå när vi startade chinooktävlingen. Här krävs koncentration, balans, stickkontroll och tur. Fem piloter kunde delta i varje omgång. Varje pilot startade vid sin egen kon. Vid startsignalen fick piloten hålla fingret på konen och snurra 7 gånger runt. Efter sju omgångar var det bara att plocka upp radion 2 meter fram och göra sig redo att flyga. Nästa utmaning var att helikoptern som stod vid radion INTE var helikoptern du flög, så du fick se vilken modell som reagerade på dina stickrörelser. När du väl hade kontroll över din egen modell var du den första som flög 20 meter framåt och landade säkert på andra sidan mållinjen. Atleterna presterade med mycket varierande framgång. En av piloterna tittade på fel modell, vilket fick hans egen att kraschlanda långt ut på marken. De flesta andra tog sig så småningom över mållinjen efter lite smällande och fall!
|
Startuppställning första halvlek
|
Alla hade inte lika bra balans efter sju varv runt konerna
|
Vissa fuskade mer än andra
|
En av tävlingarna på årets EleFunFly: Fem startande. Sju varv runt konen. Hitta den matchande radion och helikoptern och bli den första att landa säkert över mållinjen.
|
En av tävlingarna på årets EleFunFly: Fem startande. 10 varv runt konen. Hitta den matchande radion och helikoptern och bli den första att landa säkert över mållinjen.
|
Inte så många krascher
I år var det inte så många helikoptrar som gick ner. Det är bra, för då blir det mer flygande. Det var fortfarande några som störtade ner i det höga gräset, både på grund av mekaniska fel och pilotfel.
|
Vissa modeller var tvungna att säga tack
|
Nattflyg
Vi fick två nattflyg på lördagskvällen. Först ett flyg med T-Rex 450. Sedan ett väldigt intensivt flyg från Tom Erik som imponerade på alla som var där. Spektakulär!
|
Sugen på att hjälpa till inför nattflyget med 450
|
Bra stämning och fritt flygande
Den mesta tiden gick åt till att flyga fritt. Tre piloter kunde vara i luften samtidigt. En med bas i mitten av remsan, och en i varje ände. På kvällen var det god stämning i klubbhuset med alla piloter som skulle övernatta, innan det var tidigt så fort det fick flyga igen nästa morgon.
|
|
|
|
|
|
Nattrigg 450
|
|
|
|
Tyvärr var det mindre plats för parkering än vad det varit tidigare så man fick klämma sig in där man kunde.
|
Tom Erik och Kjetil på jakt efter Chinook efter att den varit 182 meter upp i luften och försvunnit in i skogen
|
Klubbhuset på kvällen
|
Elefun-teamet och Mr. Rapicon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fantastiskt väder och många piloter! Vi är mycket nöjda med årets EleFunFly. Här kommer en liten sammanfattning av helgen.
|