Gratis frakt över 1.500 kr. Vi förtullar!
BLACK WEEK! 10% PÅ NÄSTAN ALLT!
Köp nu, betala först om 60 dagar!

Hur difffolien fungerar i en 1:8 Buggy

Hur difffolien fungerar i en 1:8 Buggy

Här är en snygg tabell som visar vilken typ av egenskaper de olika diffoilerna utgör. Jag har utgått från en X-Ray 808 1:8 Buggy.

Skriven av Amtedal - 01.11.2024 14:43:26

Enkel lösning

Om du inte vill experimentera är utgångspunkten 5000 fram, 7000 i mitten och 2000 bak. Det gäller X-Ray 808. Vill du ha en enkel och lättkörd bil så använd 3000 fram, 5000 i mitten och 1000 bak.

För andra buggymodeller kommer dessa också att vara ganska standardvärden. Som regel används endast oljor med värden från 1 000 och upp till 10 000. Tjockare oljor än detta kommer bara att leda till en negativ körupplevelse för de allra flesta människor.


Tabell över effekt beroende på olika val

Buggy som asfaltracer

Använder du vagnen till asfaltracing, använd t.ex. våtrumssilikon i mitten. Den härdar helt (24 timmar) och kan tas bort om så önskas senare. Använd sedan 100 000 fram och 30 000 bak. Då får du en ren 4WD-bil. Använd då även de hårdaste fjädrarna och sänk bilen så mycket du kan. Köp asfaltdäck, buggydäck är uppätna efter 5 minuter på asfalt.


Ritning av diffarna i X-Ray 808

Val av diffolja

Det finns otaliga märken som bär diffolja, och de flesta är utbytbara. Själv använder jag gärna diffolja från röntgen. De tillhandahåller ett bra urval av diffolja i de flesta tjocklekar. Följande är en länk till de olika röntgendiffoilerna.

Ju högre nummerbeteckning, desto tjockare olja. Till exempel är 1 000 tunt.


Se artikel om
Diffoljens virkemåte i en 1:10 on-road
RC Kjøring på B&U leir 2009