Idé och registrering
Under årens lopp har jag flera gånger snubblat över och sett videos från RedBull Soapbox-racet på youtube. När jag upptäckte att det skulle anordnas i Norge tvivlade jag inte. Elefun var tvungen att vara med i detta! Sedan var uppgiften att samla ett team, ta fram ett koncept och skicka in en ansökan.
Att hitta ett team bland gänget på jobbet vårt nollproblem. Att hitta ett koncept som representerade Elefun väl, som vi kunde implementera på ett bra sätt och vara konkurrenskraftiga med var då utmaningen!
|
RedBull Tvållåda. Bild tagen från RedBulls design- och regelmanual
|
Vad är RedBull Soapbox
Red Bull Soapbox är en kreativ tävling där tävlande bygger sina egna handgjorda, icke-motoriserade fordon för att köra nerför en bana fylld av hinder och skarpa svängar. Evenemanget hålls i olika städer globalt och kombinerar snabbhet, uppfinningsrikedom och humor. Lagen, ofta klädda i temakostymer, bedöms på både tid, kreativitet och showmanship, med en kort föreställning innan start för att imponera på juryn och publiken. Banan utmanar både förarnas färdigheter och fordonets robusthet. Red Bull Soapbox blandar tävling och underhållning och skapar en minnesvärd upplevelse för både deltagare och åskådare.
|
Drömlag!
Teamet skrapades ihop av ett gäng entusiastiska och ivriga Elefun-anställda. I första omgången Knut, Jon Peder, Gunnar Inge, Øyvind. Tyvärr fick Inge dra sig ur, men vi fick då in superersättaren Andreas i laget. Vi måste också ge mycket beröm till Svein Atle, som var en stor resurs för oss i byggprocessen. Han var även en superkandidat för laget, men hade tyvärr inte möjlighet att vara med helgen i fråga.
|
|
|
Bilen
Bilen, eller drona som det jo egentlig var, bygget vi fra bunnen. Det vi så for oss i hodet måtte skisseres ned, planlegges og skapes. Ikke alt var like enkelt i virkeligheten som vi hadde tenkt, men med modifikasjoner underveis og kreativitet løste det meste seg. Bilen ble bygget med en stålramme med veltebøyle, utstyrt med trillebårhjul. Videre stjal vi bremsesystem og styring fra en skrotet gocart. Karosseriet ble tilpasset av tynne finerplater, propellarmene ble satt sammen av avløpsrør, mens selve propellene ble 3D-printet og avstivet med karbonstenger.
|
|
Final och superfinal
Efter de inledande körningarna med totalt 28 bilar var det jämnt i toppen. Vi var väldigt spända de sista minuterna innan det var klart. Vi låg på femte plats och kom precis bland de fem kvalificerade till superfinalen! Hurra!
Sedan stod det mellan oss (Elefun Drone Racing), Escaping Stabburet, Vikingærne, Far Velt och NMBU Fistelku. Till skillnad från kval där underhållning var en viktig del av totalpoängen var det nu i superfinalen bara farten som gällde. Tyvärr var vi medvetna om att vår bil inte var bland de snabbaste. Trots det kastade vi oss in i det med maximal ansträngning och hamnade på fjärde plats. Ett bra resultat säger vissa. "First looser" säger andra.
Vi anser att det är ett bra resultat, med tanke på hastigheten och egenskaperna hos det fordon vi byggt. Det var kul och vi vill gärna delta igen!
|
|
|
Domarpanelen bestod av Red Bull-atleterna Dennis Hauger och Andreas Mikkelsen, klättraren med en ständigt växande fanskara, Magnus Midtbø, Youtubers Dennis Vareide och Agnete Huseby och parkourfenomenet @highonflips för att nämna några. (Bilden tagen från redbull.com)
|
Vinnare
Till sist var det Escapende Stabburet som tog förstaplatsen med en galen fart. Välförtjänt! Inte långt efter kom Vikingærne och Far Velt, där bara 0,6 sekunder skilde dem åt. Hela 3,45 sekunder snabbare än oss.
|
Red Bull Olabil 2023 - Resultat
|
Team Elefun Drone Racing korsar mållinjen i kvalet. Video från TV2:s sändning
|
Bilder, video och sammanfattning från Olabilloppet
|