Enkel lösning
Om du inte vill experimentera är utgångspunkten 80 000 fram och 60 000 bak. Detta gäller för X-Ray NT1. Då får du en enkel och lättkörd bil. För andra modeller kanske dessa inte är aktuella värden. Stor variation från vilken typ av modell du har.
|
Tjockleken på oljan
Som regel används endast oljor med värden från 10 000 och upp till 300 000. Differensens fysiska storlek har stor betydelse för vad som är rätt oljetjocklek. Vissa modeller har en relativt stor diff och behöver därför tjockare olja för att uppnå samma effekt som en diff med liten fysisk storlek.
Kontrollera med tillverkaren av din bil om vad som är ?normalt? värden. Det finns också många forum med mycket information på nätet.
Difffolien används främst för att uppnå maximalt grepp under givna förhållanden. Är det halt måste du givetvis använda tunnare olja än när det är bra grepp. Vica verca.
|
Hur man väljer olja
I en onroadbil finns ingen centerdiff som i en buggy, och man har då full 4wd hela tiden. Poängen då med oljetjockleken fram och bak är att justera bilen så att du får full nytta av väggreppet, kontra dina egna färdigheter. Det hjälper inte med differentialer designade för supergrepp och superförare, när du måste ?spela? på en parkeringsplats.
|
Tabell över effekt av olika val
|
Val av diffolja
Det finns otaliga märken som bär diffolja, och de flesta är utbytbara. Själv använder jag gärna diffolja från röntgen. De tillhandahåller ett bra urval av diffolja i de flesta tjocklekar. Följande är en länk till de olika röntgendiffoilerna.
Ju högre nummerbeteckning, desto tjockare olja. Till exempel är 1 000 tunt.
|