Gratis frakt över 1.500 kr. Vi förtullar!
BLACK WEEK! 10% PÅ NÄSTAN ALLT!
Köp nu, betala först om 60 dagar!

Innkjøring av nitro-bilmotor

Innkjøring av nitro-bilmotor

Det finnes mange teorier på hvordan man best skal kjøre inn en nitromotor. Her er en beskrivelse på innkjøring av nye Nitromotorer til bil, skrevet av Egil, Team Elefun fører.

Skriven av Amtedal - 01.11.2024 14:43:26

1. Rätt temperatur

När du kör i en ny nitro ABC-motor är det några saker du måste ta hänsyn till. Utetemperatur och motortemperatur. Om det är kallt ute, dvs minusgrader eller kallare än 10 plusgrader, rekommenderas INTE att starta motorn. Anledningen är att du då får stora problem att få motorn tillräckligt varm. Det största misstaget du kan göra vid inkörning är om motorn är för kall. Tänk dig när den är ny, kolven och fodret är väldigt tätt. När man får upp temperaturen till 95 grader expanderar fodret mer än kolven och friktionen blir mindre. Kör man då in en motor, låt oss säga 2-5 tankar med en temperatur under 50 grader, då slits motorn mycket eftersom friktionen är för stor. Men med rätt temperatur på motorn är friktionen måttlig. Poängen med inbrott är att låta alla slitdelar vänja sig vid det innan full belastning på motorn. Motorns livslängd förkortas drastiskt genom felaktig inkörning.


2. Tillägg

Vi antar att det är en RTR-bil för en förstagångsköpare. Då ska nålarna på förgasaren vara mer eller mindre rätt inställda så att motorn är lätt att starta. Det betyder INTE att de är justerade till rätt inkörningsmetod.

Häll bränsle i tanken. Ta bort tryckslangen på avgasröret och blås in luft i tanken samtidigt som du öppnar gasreglaget helt. Då ser du bränsle i slangarna som kommer in i förgasaren.


2.1 Tips

  • Tejpa kylskivan med silvertejp. Detta för att värmen ska stanna kvar i motorn och inte kyls ner.
  • Det kan vara bra att ställa bilen på en låda eller liknande, så att hjulen är fria vid inkörning.
  • Värm upp motorn med en hårtork, skaffa självklart din mammas bästa verktyg och missbruka det på din nya bil :-) Värm upp på full gas i ca. en minut.



Det lönar sig att ställa bilen på en liten låda eller liknande när man går in i första tanken.

3. Starta motorn

Sätt på glöd och dra i snöret. Om motorn startar lätt, prova att justera tomgångsvarvtalet (liten svart skruv i vinkel i förgasaren) så att motorn inte går för högt. När bilen står på ett block får hjulen inte snurra. Om du skruvar i skruven ökar hastigheten, skruvar du loss skruven minskar hastigheten. Mät temperaturen ofta med en IR Tempgun. Se till att temperaturen ökar stadigt.


4. Justera LSN - (låghastighetsnål)

Om motorn snabbt når hög temperatur måste du skruva loss LSN (se manualen för din motor). Om du stänger av LSN sjunker varvtalet eftersom motorn får mer bränsle. Här kan du behöva justera tomgången i efterhand. Om temperaturen inte ökar måste du skruva i LSN. Så ge den mindre bränsle. Då kommer nog varvtalet att öka och du måste justera tomgången igen. Försök att hålla motorn mellan 85 och 95 grader. Låt motorn gå på tomgång en full tank vid den temperaturen. Stanna motorn innan tanken är tom, kom ihåg att sätta kolven i botten under kylningen. Låt motorn svalna helt.


De fyra justerskruvarna hittar du på en vanlig nitrobilmotor.

5. Kör lugnt ett par tankar

Du startar nästa tank på samma sätt, men den här gången kör du en bit på marken. Kör gärna fram och tillbaka på en jämn och rak plats. Använd gasen aktivt. HÅLL INTE konstant gas, utan variera varvtalet hela tiden. Gasa inte mer än halvgas på detta sätt för ytterligare två tankar. Temperaturen ska fortfarande ligga mellan 85-95 grader. Låt motorn svalna helt mellan tankning under inkörningsperioden. Det här är tråkigt, men definitivt värt det. :-)


6. Justera HSN - (Höghastighetsnål)

Om motorn ofta stannar under gas är förmodligen HSN (se manualen) för rik. Man måste då skruva i HSN så att motorn inte stannar. Motorn ska ha ett 4-taktsljud vid inkörning. Det ska inte yla bort, då är HSN alldeles för tunn och måste skruvas loss. Om motorn stannar så fort du ger lite gas är LSN troligen för rik och måste skruvas i. Om motorn slår av helt eller får väldigt höga varv snabbt så är nog LSN:n för tunn och behöver skruvas loss lite. SKRUVA endast ca 1/8 varv åt gången.

För de kommande 5 tankarna reduceras LSN och HSN gradvis under inkörningen. Behåll tejpen på även om det är +10 grader eller +20 för ett par funderingar till. Till sist tas tejpen bort och finjustering av motorn kan påbörjas.


7. Mellanklass

Vi har hittills inte nämnt nålen i mellanklassen. Detta beror på att en genomsnittlig användare normalt inte ska behöva göra något med detta. Skruven ska justeras i jämnhöjd med omgivande kant och det är här den ska stå i de allra flesta fall.


Team X-Ray 808 Buggy

Slitdelar och underhåll

Grundläggande slitdelar i en motor består av liner (mässing), kolv (aluminium). stång, vevaxel, främre och bakre lager. Kolven är fäst vid stången som går in i änden av vevaxeln. Vevaxeln roterar inuti de främre och bakre lagren. Alla dessa delar slits snabbt ut vid felaktig användning. Om du till exempel inte använder afterrunolja riskerar du att det bildas rost på vev och lager. Sedan tar det inte lång tid innan lagren lossnar och man får motorproblem.

Om motorn körs in felaktigt eller motorn är för varm vid normal användning, slits kolven och fodret. Om kolven/fodret är utslitet kommer motorn att gå dåligt, stanna ofta och vara svårstartad när den är varm. Om det är slack kommer motorn att äta pluggar som godis och stanna ofta.

Det första tecknet på om motorn är sliten på något sätt är att tomgången blir svår att justera eller att motorn ofta stannar på tomgång. Förutsatt att motorn är rätt inställd på munstycksnålarna förstås.

Lagerbanan kan kontrolleras genom att nästan stanna framför avgasspetsen och lyssna på motorljudet. Om det låter som att det låter mycket/rasrar så är lagren slitna. En motor med bra lager är nästan tyst. Man bör byta lager så fort man misstänker detta, för man sliter snabbt på veven och i värsta fall kan förstöra mer än man behöver genom att köra för länge med dåliga lager.


Se artikel om
E-Revo Test
Hur fjädringen fungerar i en 1:8 Buggy