Gratis frakt över 1.500 kr. Vi förtullar!
BLACK WEEK! 10% PÅ NÄSTAN ALLT!
Köp nu, betala först om 60 dagar!

Forgasserjustering på bensinmotorer

Forgasserjustering på bensinmotorer

Grei og oversiktelig artikkel om justering av forgassere på bensinmotorer.

Skriven av knutJ - 01.11.2024 14:50:05

Introduktion

Denna guide är i första hand skriven utifrån erfarenheter från Walbro-förgasare, men kan även användas som vägledning för andra förgasare. Jag (Anders Hauge) hittade guiden på nätet (minns inte var) och den är fritt översatt till norska.

Förfarandet fungerar bäst uteslutande för dem som har rimlig tillgång till nålarna medan motorn är igång, även på full gas. Det är krångligt och opraktiskt att behöva stänga av motorn för varje enskild justering om man inte kan komma till nålarna, så då skulle jag nästan rekommendera att sätta motorn i en rigg för att utföra justeringen. Det enkla sättet jag ser att vissa väljer är att bara skruva loss motorn från torpedväggen så att bocken hänger på, sedan är det bara att skruva fast den i ett träd eller annan vertikalt lämplig plats som man kan stå på sidan av, med självgängande skruvar.

De flesta motortillverkare anpassar motorerna så att de går när de skickas från fabriken. Det betyder inte att de kommer perfekt anpassade utan att de ska börja och gå med de inställningar de har när de skickas. Därför måste motorn finjusteras av oss för att de ska prestera maximalt.

Walbro förgasare har, liksom andra förgasare utan flottörkammare, två nålar. Höghastighetsnålen är märkt med ?H? och låghastighetsnålen är märkt med ?L?. Det är viktigt att komma ihåg att låghastighetsnålen alltid är aktiv och att höghastighetsnålen endast är aktiv över ca. ¼ gaspådrag. Låghastighetsnålen är vanligtvis den som är närmast motorn. Observera att justering av nålarna på en sådan förgasare sker i mycket små steg. Mycket små justeringar som 1/16 varv kan vara tillräckligt för att göra en förändring.


Tomgångsjustering

1. Öppna båda nålarna 2 varv. Detta kommer att ge en rik miljö.
2. Starta motorn med gasreglaget på något hög tomgång och låt den värmas upp lite.
3. Justera låghastighetsnålen (L) så att du får bästa hastighet, öppna den sedan ¼ varv.


Detta kommer att fungera som en utgångspunkt för ytterligare justering. Nu kan vi ställa in höghastighetsnålen.


Fullgasjustering

1. Öka sakta varvtalet till full gas.
2. Om motorn går för mycket, justera försiktigt höghastighetsnålen tills den inte längre går för mycket, men inte mer än så.

Detta är en grundjustering där motorn kommer att gå smidigt utan risk för skador på grund av för tunn blandning. Detta är en bra inställning att köra motorn i. När motorn har gått i fem minuter kan du kontrollera pluggen. Det ska vara en sandbrun färg, eller något mörkare, men inte svart. Om den är svart är blandningen nu för rik. Om den är blek eller vitaktig är blandningen för tunn och det kan skada motorn.


Mellanregister/finjustering

Denna finjustering kan endast göras efter att motorn har körts in. Om du försöker göra denna justering innan den har körts in kommer inställningarna att ändras och de måste göras igen. Hittills har du kört motorn med en rik tomgång, och en något rik fullfartsinställning. Detta orsakar? företag? i mellanregisterområdet.

1. Låt motorn värmas upp och ge full gas tills varvtalet har stabiliserats.
2. Dra sakta av gasen tills motorn börjar på fyrtakt.
3. Skruva försiktigt in låghastighetsnålen tills den blir ren igen.
4. Återgå till full gas och justera fullhastighetsnålen till maximalt varvtal. Detta måste göras igen eftersom vi har justerat låghastighetsnålen, och som sagt är den aktiv i hela registret
5. Justera sedan höghastighetsnålen 1/16 varv ut igen.
6. Från full gas, minska långsamt igen tills motorn startar till fyrtakt. Detta kommer nu att ske vid ett lägre varvtal än förra gången.
7. Upprepa nu punkterna från punkt 3 till 7 tills det går rent i hela registret, eventuellt med undantag för en något hög tomgång.

Kontrollera att motorn gasar som den ska (att den kommer på så fort du trampar på gasen). Om den tvekar löser du det genom att försiktigt justera låghastighetsnålen tills den gasar fint. Låt motorn gå på tomgång ett tag och se att den fortfarande gasar fint.

Du ska nu ha en motor som går rent och fint i hela intervallet (kanske bortsett från lite hög tomgång), och som gasar bra.


Uppsägning

Tack till Anders Hauge för denna artikel!


Se artikel om
Multiplex Parkmaster 3D
Test av Dynam Cessna