På båtsidan var Traxxas under många år kungen på vattnet i RTR-klassen med Villain (lanserad 1989). Villain använde dubbla 550-borstmotorer och dubbla propellrar, och en toppfart på 42 km/h räckte under många år för att hålla konkurrenterna bakom sig. Denna hegemoni fick ett abrupt slut när Aquacraft 2005 lanserade Supervee27 med en borstlös motor och med sina 52 km/h ur lådan svepte den upp Skurken ur vattnet. Det skulle ta hela 5 år innan Traxxas lyckades samla trupperna för att designa en båt som skulle återta titeln "World's Fastest RTR Boat". Utmaningen för Traxxas var att konkurrenterna nu hade flyttat RTR-målstolpen till ca. 70 km/h. Därför var målet för Spartan blygsamma 50 mph eller 81 km/h, vilket är mycket oavsett båttyp, och extremt mycket för en RTR V-bottenbåt.
|
Ingen kan förneka att Spartan är en stor båt. Den blå eller röda dekoren är screentryckt på skrovet, men Traxxas och Spartan texten är dekaler som enkelt kan tas bort om så önskas.
|
Stor båt
Det första som slår mig när jag packar upp är storleken på kartongen. Spartanen är hela 1,05 meter inklusive rodret och är hela 25 cm längre än Supervee27. Traxxas menar att spartanens fartresurser kräver ett större skrov för att stabilisera båten. Båten är inte bara stor på utsidan, utrymmet inuti är också enormt och Traxxas har även underlättat servicen mycket genom att samla motor, regulator och radioutrustning i en separat "vagga" som kan tippas upp för bättre tillgänglighet. Gängorna i plastbitarna som håller vaggan på plats är extremt täta, men en runda med 4 mm gängade dubbar löser problemet.
|
Att göra greppkanter för att lyfta locket var nog en bra idé på ritbordet, men det kommer att finnas öppningar där vatten kan tränga in och full tejpning av locket blir omöjligt.
|
Vad ingår i kartongen?
Förutom båten med 2,4 GHz rattradio och komplett elektronik hittar vi 2 st. NiMH-batterier på 3000 mAh och 7 celler. En extra propeller ingår, plus nödvändiga verktyg inklusive ett stort fettrör för flexaxeln. För att få båten på vattnet behöver du laddare för NiMH-batterier och batterier i sändaren. För att få Spartan att gå i 80 km/h behöver du betydligt mer utrustning.
|
På grund av värmeproblem drogs Spartan från marknaden under en period 2011, men i Norge har endast den uppgraderade versionen med motor och regulator från Castle funnits.
|
Byggkvalitet
Skrovet är gjutet i plast och är något tyngre än glasfiber, men i gengäld är finishen oklanderlig. Till skillnad från vissa kinesiska båtar vi har testat har Spartan genomtänkta lösningar för både hårdvara och elektronik. Skruvhålen i beslagen som håller propelleraxeln på plats är 1 mm överdimensionerade, vilket gör att de i massproduktionstakten lätt kan hamna lite utanför mitten. Detta kan vara förklaringen till att Spartan har fått ett rykte om att ingen båt beter sig likadant på vattnet.
|
Utrymmet i skrovet är enormt, och batterierna är säkert fästa med avtagbara kardborreband. Det bakersta läget ger högsta toppfart, men större chans att vända. Med 6S-batterier ombord är det bra att ha lite marginal.
|
Motor och hastighetsregulator
Många RTR-båtar kan uppgraderas till att köra mer än 80 km/h genom att byta regulator, motor och flexaxel, men det kostar pengar. Den spartanska regulatorn är designad för 2 till 6S-LiPo och 80A kontinuerlig belastning (300A kortvarig). Det betyder 2 LiPo-celler och 150 W extra jämfört med konkurrenterna. BEC fungerar även med 6S-LiPo, så separat batteri för mottagare och servo behövs aldrig. Motorn i storleken 540XL mäter 36x82 mm, vilket också är ett antal större än vad konkurrenterna klarar av. KV-siffran (varv per volt) anges inte, men på motorns gavel hittar vi slutligen 1800 KV stämplat. Vid rotation av propellern imponerar motorn med "magnetisk kompression" i toppklass, vilket indikerar högt vridmoment och lägre motortemperatur.
|
Regulator med avstängning för urladdat LiPo-batteri
NiMH-batterier behöver inget djupurladdningsskydd, och fabriksinställningen på regulatorn är utan LiPo-avstängning. LiPo-batterier, å andra sidan, kan skadas permanent när de laddas ur djupare än 3 volt per cell. LiPo cutoff aktiveras genom att ansluta batterierna samtidigt som sändaren hålls i full backläge tills regulatorn skickar en bekräftelseton. Regulatorn kommer då att räkna upp lika många pip som antalet celler i LiPo-paketet, och lampan lyser grönt istället för rött utan gastillförsel. Efter cutoff ger regulatorn 25% effekt med god landningsmarginal.
|
Radiosändare
Det känns ovant med en ratt som bara har 25 graders färd åt vardera sidan och vid hastigheter under 50 km/h måste styrvägen ställas in på max för en acceptabel svängradie. Med 6S-LiPo ombord bör styrräckvidden justeras ned avsevärt. Personligen var jag mest bekväm med att flytta styrstången till det innersta hålet på servoarmen för mindre mekanisk roderfärd i kombination med maximal rörelse på sändaren.
|
Bakifrån har Spartan all utrustning som behövs i en höghastighetsbåt. Roder och fjäderben (hylsa för propelleraxel) är justerbara. Intag för vattenkylning sker genom ett spår i rodret. Plastpropellern är 42 mm på en 3/32 axel.
|
Första provturen
Det var naturligt att börja med NiMH-batterierna som följer med båten, och som enligt tillverkaren ska skicka Spartan upp till 30 mph. (48,6 km/h). Båten gick förvisso lika smidigt som "ett berg", men det gick inte speciellt fort. GPS:en visade 37,4 km/h vilket var betydligt under utlovad hastighet. Batterierna var också oväntat varma, vilket kan tyda på ett stort internt motstånd som drar ner spänningen under belastning.
Eftersom Spartan trots allt är designad för 6S-LiPo lät vi inte besvikelsen med NiMH-batterierna få oss nere. Nästa batteripaket var Bronto 2x 3S/30C-l LiPo-batterier. Skillnaden mot NiMH-batterierna var enorm och spartanen sköt upp som om den hade skjutits ur en kanon. Båten, som tidigare hade gått smidigt som ett berg, lutade nu snabbt från sida till sida och innan vi hann blinka var olyckan ett faktum. Vårt exemplar var allvarligt drabbat av det fruktade "chinewalk"-syndromet, och detta måste botas innan det spartanska testet kunde slutföras. GPS:en visade bara 70,7 km/h. Ett nedslående men inte oväntat resultat med tanke på båtens instabila beteende.
|
Impregnering
Med flytande i fören kan Spartan inte sjunka, men med bara näsan i vädret var detta ett tillfälle att testa om Traxxas ansträngningar att skydda elektroniken från vatten var framgångsrika. Svaret är att farthållaren och styrservot klarade testet, men mottagarlådan var full med vatten. Vatten som kommer in i båten under körning är inget problem, men vid haverier ska mottagaren demonteras, blåsas ren från vatten och torkas. Vi hade mottagaren full med vatten två gånger, men efter torkning var den bra som ny. Du kan lika gärna lägga mottagaren i en ballong först som sist och täta ballonghalsen med två remsor och silikon emellan.
|
De vanliga svängfenorna är ganska trubbiga, men efter ett pass på smärgelhjulet blev de knivskarpa.
|
Chinewalk-kuren
Vi är inte ensamma om att ha problem med att spartanen lutar från sida till sida, detta kan bekräftas med ett snabbt besök på Youtube. Vissa människor har dock fått Spartan att gå nästan perfekt och lösningen i de allra flesta fall är att höja fjäderbenet (röret till propelleraxeln) i små steg tills problemet är löst. Försök först att höja staget parallellt med skrovet utan att vinkla det uppåt. En annan spartansk utmaning kan vara att båten ställer upp och ner med fören. Lösningen är att böja trimplanet nedåt i små steg tills det är härdat.
|
Konsekvensen av kraftfull Chinewalk fångades på bilder av Geir Zakariassen. Här är den spartanska 1/100:e sekunden från katastrof.
|
Den första reaktionen var att spartanen hade träffat ett föremål i vattnet, men detta är resultatet när båten lutar runt i 70 km/h.
|
Eftersom locket slogs loss av vattnets motstånd hamnade Spartan med sin båge i luften. Som tur är har Traxxas utrustat fören full av flottning, så det var aldrig någon fara för att båten skulle sjunka.
|
Spartanen har två dräneringshål i aktern, men utan pappershanddukar kommer det fortfarande lite vatten in i skrovet.
|
Chinewalk är ibland svårt att övervinna, men lösningen är att höja staget från botten av skrovet så att aktern kommer djupare ner i vattnet. Genom att pressa staget uppåt parallellt med skrovkanten så mycket som möjligt fick vi drygt 4 mm spel mellan stoppringen och skrovkanten. Denna justering kräver mer kraftfulla verktyg än det som medföljer, men är absolut nödvändigt för att Spartan ska komma till sin rätt.
|
Nya hastighetsmätningar
Efter finjustering av stag och trimplan blev resultatet en mindre tupp (propellerstänk) och en betydligt stabilare båt. Det var hög tid för nya fartmätningar och återigen började vi med NiMH-batterierna som följde med båten. Den här gången sätter vi batterierna längst bak i batterihållaren för högsta toppfart. Att flytta tyngdpunkten bakåt ökar risken för att båten flyger, men det upplevs inte som ett hot med NiMH-batterierna ombord. GPS:en visade nu uppmuntrande 46,7 km/h, vilket bara är 2 km/h från Traxxas egna mätningar.
Efter justeringarna är det inga problem att hålla full gas på de långa sträckorna med 6S-LiPo ombord och Spartan är som mest stabil när farten försiktigt höjs till toppfart med rodret i neutralt läge. Den högsta GPS-mätningen med 6S Bronto-batterierna var respektabla 79,2 km/h, och därmed är det bekräftat att Spartan är världens snabbaste RTR-båt i skrivande stund. Med de dyraste Hyperion 45C-batterierna ökar hastigheten ytterligare 3 km och med optimala metallpropellrar är 90 km/tio målet. Då är vi djupt inne på tävlingsbåtarnas territorium med bensinmotorer. Vi är också imponerade av att hastigheten håller sig över 75 km/h fram till sista minuten av körtiden. Observera att vid 80 km/h är det inte tillrådligt att ha batterierna i bakre position. Att korsa sitt eget kylvatten kan då räcka för att båten ska ta en baklänges kullerbytta.
|
Att helt tejpa locket är omöjligt på Spartan, men att tejpa framsidan av locket är tillräckligt för att hålla det på plats i en höghastighetsrullning. Då är det också 50% större chans att båten hamnar med höger sida upp vid en slopskopa.
|
Efter varje kördag ska flexaxeln tas bort, torkas väl och återföras med fettet som följer med. Om du slarvar med detta blir resultatet rost och snabbt slitage. Verktyget som medföljer är perfekt, och det tar bara sekunder att dra åt eller lossa klämhylsan.
|
Spartan tar själv in vatten utan olyckor, och för att förhindra att vatten tränger in under lockets greppkanter fylldes dessa med silikon och pressades ner mot en överliggande film anpassad till skrovändan.
|
Slutsats
Vår uppfattning är att om Spartan ska komma till sin rätt är det 6S-LiPo som gäller. De medföljande NiMH-batterierna passar bäst när yngre familjemedlemmar får prova båten och med 4S-LiPo finns billigare alternativ att köra 55-60 km/h. Spartan är inte perfekt, men dess styrka ligger i att motor och regulator är så väldimensionerade att det vore bra att hitta ett RTR-alternativ med större hastighetspotential ur lådan. Spartans utmaning ligger i att det krävs finjustering av propellerhöjden och eventuellt trimplan för att bryta 80 km-gränsen, men med lite tålamod blir belöningen en elbåt som är värd varenda krona.
|