Gratis frakt över 1.500 kr. Vi förtullar!
BLACK WEEK! 10% PÅ NÄSTAN ALLT!
Köp nu, betala först om 60 dagar!

Grundläggande introduktion Bensinmotor

Grundläggande introduktion Bensinmotor

Artikeln skrevs av Aaron Baldwick och publicerades ursprungligen i American Model Aviation Associations AMA medlemstidning Model Aviation. Vi återger den här med tillstånd, översatt av redaktören. Model Aviation är en mycket bra engelskspråkig modellflygtidning, och det går att prenumerera.

Skriven av Elefun - 01.11.2024 14:46:32

Grundläggande introduktion till användning av bensinmotorer

Glödmotorer har en gedigen historia inom RC och har funnits med oss länge. Även om glödmotorer är mycket populära, drevs de första förbränningsmotorerna som användes i gratisflygmodeller av bensin. Idag hittar du stora fyrcylindriga boxermotorer i de största modellerna, och en ny generation mindre motorer avsedda för 60-90 storleksmodeller. Den här artikeln är tänkt att ge dig som ska börja med en bensinmotor en grundläggande förståelse för dessa användarvänliga motorer. Utan att förstå grunderna kan en förbränningsmotor vara störande för vissa. Men om du kan använda en gräsklippare eller motorsåg kommer du att se att det inte finns några signifikanta skillnader mellan trädgårdsredskap och RC-bensinmotorer. Låt oss ta en närmare titt på dem:


Vad får motorn att gå?

Alla tvåtakts bensinmotorer, oavsett storlek eller tändningstyp, kräver tre saker för att starta: bensin, luft och gnista. Om du tar bort en av dessa går inte motorn, så låt oss titta på var och en av dessa i tur och ordning.


Bensin

Börja med färsk 95-oktanig gas från bensinstationen och en ny bensindunk att hålla den i. Ditt bränslesystem, inklusive tank, bränsleledningar, alla anslutningar, etc. måste klassificeras för bensin, inte glowfuel. Silikonslangar och annat avsett för glödbränsle gillar inte bensin, och kommer så småningom att förstöras av bensinen.

De gula bränsleslangarna för flygplan från Sullivan ska användas. Sullivan erbjuder också bensinkonverteringssatser för sina tankar som inkluderar alla anslutningar. Du-Bro, en annan tillbehörstillverkare, erbjuder även bensinslangar, proppar, påfyllningsnipplar, filter och annat avsett för bensin.

För adekvat smörjning måste du blanda olja med bensinen. Vilken bra olja som helst avsedd för luftkylda tvåtakts bensinmotorer kan användas. Olja hittar du i hobbyaffären, på bensinstationer eller på motorcykelverkstaden.

Den första bensinburken som du kör motorn med ska ha en blandning 30:1, dvs 1 del olja och 30 delar bensin. När motorn är inkörd kan du minska blandningen till 40:1, eller det blandningsförhållande som rekommenderas av motortillverkaren. Många motormärken varnar för användning av alkohol i bensinen och det håller jag med om, men jag har aldrig haft några negativa erfarenheter av att använda bensin från bensinstationer där bensinen innehåller lite metanol eller bioetanol. Det är heller ingen idé att använda högoktanig bensin som flygbränsle, även om vissa piloter svär vid det. Det är upp till dig.


Typisk uppställning av en Zenoah G23 EI med elektronisk tändning

Luft

Din förgasare måste justeras ordentligt så att den kan blanda luft och bensin i rätt mängd så att det tänds i motorn. Varje förgasare har två munstycksnålar: en för fullgas och en för tomgång. Nya motorer har vanligtvis munstycksnålarna inställda i ungefär rätt position från fabrik. När du startar motorn för första gången, låt den värmas upp lite innan du kontrollerar tomgången. Den ska gå stabilt på tomgång samtidigt som den har en bra övergång till fullgas. Ge långsamt tills motorn är på full gas. Använd inte din hörsel för att nå max. rpm; kontrollera det med en varvräknare.

Tillvägagångssättet är att svänga hela gasmunstyckets nål magrare lite i taget och kontrollera varvtalet med varvräknaren. När du kommer till den punkt där en smalare inställning inte ökar varvtalet, har du nått max. rpm. Nu kan du ställa in motorn lite rikare, så att varven sjunker 2-300 rpm.

Sedan kan du kontrollera tomgångsjusteringen igen. Att byta en munstycksnål påverkar den andra, så det krävs lite försök och fel för att hitta den optimala inställningen. För säkerhets skull, stoppa alltid motorn innan du justerar. Vrid nålen 1/8 varv, starta motorn igen och kontrollera hastigheten med en varvräknare. Du måste också ha en så kallad ?kill switch? monteras på tändningen, så att den kan skruvas loss. Det förhindrar oavsiktlig start. Du bör även överväga att ha en fjärrstyrd strömbrytare så att du kan slå på och av tändningen med sändaren.


Gnista

Själva tändningen görs av motorns tändsystem. Oavsett om du har magnettändning eller elektronisk tändning måste den fungera som den ska för att tändstiftet ska ge en gnista som tänder bensin/luftblandningen. Magneten består av svänghjul, spole och en kondensator som ger ström till tändstiftet. Du måste kontrollera spelet på svänghjulet, 0,38 ? 0,5 mm är ungefär rätt, men kolla bruksanvisningen för din motor.

För motorer med elektronisk tändning måste du kontrollera spelet mellan magneten och sensorn, så att den ger tillräcklig gnista. Batteriet som driver tändningen måste alltid vara fulladdat innan du går ut och flyger.


Magnetisk sensor för elektronisk tändning

Kontrollera färgen på tändstiftet

Ett bra tips är att kontrollera tändstiftets skick regelbundet. Kontrollera utrymmet vid behov. Detta måste justeras innan du sätter in kontakten i motorn. Beroende på märke bör spelet vara mellan 0,63 och 0,89 mm. För optimal gång brukar jag byta tändstift ungefär vartannat år beroende på hur mycket jag har kört motorn. Kontrollera kontakten efter varje dunk bensin du använder. En svart, våt plugg full med olja betyder att du kör motorn för rik, medan en vit/silverfärgad färg betyder att motorn går för magert. En rätt inställd motor/förgasare kännetecknas av en ljusbrun färg i botten av tändstiftet.


Startprocedur

För konsekventa starter bör du alltid använda samma startprocedur. Säkra först flygplanet, låt en person stå framför stjärten så att flygplanet inte kan röra sig framåt och kontrollera alltid att propellern sitter ordentligt fast.

Stäng av tändningen eller avbrytaren, stäng choken och vänd på propellern ett par gånger. Detta suger in bränsle i bränsleslangen som går till förgasaren. När du ser att bensinen ligger vid förgasaren öppnar du förgasaren helt. Slå på tändningen, men håll choken stängd. Använd startmotorn eller startmotorn och vänd på propellern flera gånger, tills du hör hur motorn surrar, detta indikerar att den är redo att starta. Öppna choken och dra tillbaka gasspaken till strax över tomgång. Vänd på propellern igen och motorn ska starta. Låt den värmas upp innan du testar full gas.


Skissen visar placeringen av munstycksnålarna på en typisk bensinmotor

Vad är fel?

Motorn startar inte, vad nu? Om du startar motorn för hand, kontrollera propellerinställningen i förhållande till den magnetiska eller elektroniska tändningssensorn. En liten justering av propellerns läge kan ofta göra stor skillnad. Jag startar mina motorer med vänster hand, och har placerat propellern så att bladet är på ca. på 11, jag skruvar också ner det till ca. på 7 position. Magneten ger en gnista på ca. på 9. Om du inte vill starta för hand finns det inget som hindrar dig från att använda en elstartare.

  • Om motorn startar men omedelbart stannar igen suger den inte tillräckligt med bränsle. Kontrollera om det är brott i bränsleslangarna eller något annat som hindrar bra flöde
  • Om förgasaren inte drar bränsle, kontrollera att munstycksnålarna är öppna. Kontrollera även att förgasaren är ordentligt fastsatt och placerad så att trycket från motorn inte blockeras
  • Kontrollera bränslefiltret och se till att det är rent. Den sitter under förgasarlocket, fixerad med en skruv. Om den är smutsig, spola den med ren bensin
  • Kontrollera att cylindern sitter stadigt i vevhuset och att packningen inte läcker. Ett litet luftläckage hindrar motorn från att starta
  • Har du gnista? Om inte, kontrollera avstängningsknappen. Med elektronisk tändning, kontrollera att batteriet är laddat och att sensorkabeln är ansluten



Förgasare med pump

De flesta motorer använder Walbro eller annan typ av pumpförgasare. Dessa har inbyggda membranpumpar som drivs av tryck från motorn. Pumpen suger in bensin i förgasaren, och gör att placeringen av bensintanken är mindre kritisk än i glödplan. Walbro-förgasaren har två munstycksnålar på vänster sida av förgasarhuset. En tredje större skruv är tomgångsjusteringsskruven, och den har en avsmalnande ände som justerar gasspjällets stoppläge. I många fall kan du ta bort denna skruv och använda sändarens ändpunktsjustering för att ställa in tomgångsläget.


Bensinmotorer är lätta att använda, och när du väl behärskar grunderna kommer du att upptäcka att de går bra och är lätta att ha att göra med. De har högt vridmoment och när de ställs in med rätt propeller kommer de att ge många år av problemfri drift. De finns i många olika storlekar och varianter. Prova bensinmotorn, du kommer att bli övertygad.


Källor

Text skriven av Aaron Baldwick (aabaldwick@yahoo.com) Texten är översatt och hämtad från tidningen Modellfly Information (http://www.nlf.no/modellfly/mi) med tillstånd från redaktören och Arron Baldwick från http: //modelaviation com

Andra källor:
Sullivan www.sullivanproducts.com
Du-Bro www.dubro.com
OS Engines www.osengines.com
Zenoah Engines www.zenoah.com
DLE Engines www.dle-engines.com
Fuji Engines www.fuji-imvac.com


Se artikel om
North American P51 Mustang fra Phoenix Models
Test av Raydiowarm Sendermitt