Posten/Bring anordnade sitt årliga evenemang Load-08 med prisutdelning för årets hemsida.
|
Stor show
I samband med nomineringen bjöds vi in till postens stora event Load-08 på Oslo Plaza hotel. Här kunde vi under fredagen och lördagen följa med på en rad spännande föreläsningar med kända namn som professor Kirthi Kalyanam, Liv Berstad, Trond-Viggo Torgersen, Pål Anders Ullevålseter och Nina Furu.
På lördagskvällen avslutades det hela med en stor middag med konserter av Knutsen och Ludvigsen och Benedicte Adrian, samt själva prisutdelningen.
|
Till vänster syns årets nykomling, Bleieboden.no. Till Högern Jon Peder och Roger som representerade Elefun under prisutdelningen.
|
Vem är nominerad
Under det senaste året har användare från hela landet haft möjlighet att rekommendera sin favoritwebbbutik till posten. Resultatet av detta blev att 227 olika nätbutiker nominerades i den första omgången.
Från dessa 227 nätbutiker kom bara åtta igenom nålsögat som nominerade till finalen. Dessa valdes ut av en jury utifrån ett antal kriterier.
När det kommer till de nominerade till de olika kategorierna har juryn gått långt under testningen. De har haft ca 5 olika inköp från varje butik. Många av köpen skickades tillbaka som en ångerfrist, för att se om butikerna hade bra service även i denna del av köpcykeln. Juryn har skickat förfrågningar via mejl och testat svarstiden och om de har fått bra svar, de har kontrollerat leveranstiden och de har gått mycket noga igenom hemsidorna, köpprocessen, betalningsmetoder och fraktalternativ till alla nominerade butiker.
|
Årets hemsida
Kriterier: Nominerade bedöms bland annat på information om produkter, köpprocess, kundservice och användarvänlighet.
De nominerade till årets hemsida: Pinkbubbles.no - Säljer bad- och duschprodukter Komplett.no - Elektronik. Nordens största e-handelsföretag, och årets webbutik 2006 och 2007 Storogfin.no - Damkläder i stora storlekar
Årets vinnare: Storogfin.no
|
|
Årets webbplats - Innovationspriset
Kriterier för innovationspriset: Innovation är nyckelordet i detta pris. Webbutiken måste verkligen ha gått framåt på ett område; det kan vara allt från köpupplevelse och kundservice till produkterbjudanden, logistiska lösningar och miljöåtgärder. Nominerade behöver inte vara innovativa på alla områden och det kan vara de små enkla sakerna som gör att nätbutiken sticker ut på ett sätt som är en inspiration och uppföljning för andra nätbutiker. De nominerade: Nettflis.no - Kakel, kakelutrustning och kakelverktyg Elefun.no - Radiostyrd hobby och tillbehör Storogfin.no - Damkläder i stora storlekar
|
Elefun.no vann!
Vi på Elefun är väldigt stolta över att vinna detta pris, och vi uppskattar också verkligen att våra kunder hjälper till att hålla oss aktiva. Så här sa juryn om Elefun under prisutdelningen: Priset Årets innovatör delas ut för första gången i år. Den går till Elefun.no som säljer modellutgåvor av flygplan, båtar och bilar. Webbutiken sticker ut som innovativ eftersom den utnyttjar de sociala aspekterna av internet mycket väl i utvecklingen av sin nätbutik. Juryn var osäker på om detta är en online-gemenskap med en ansluten nätbutik, eller en nätbutik med en ansluten nätgemenskap. Butiken sjuder av liv och entusiasm och användarna visar ett enormt engagemang för att hjälpa andra användare såväl som att visa upp sina egna prestationer.
|
Här föräras Elefun priset från Øystein Bakke, till vänster ser vi vd för Posten Dag Mejdell och Benedicte Adrian. Fotograf: Birger Morken, Copyright: Posten Norge AS
|
Årets nykomling
Kriterier: Nominerade bedöms bland annat på information om produkter, köpprocess, kundservice och användarvänlighet. Dessutom ska butiken ha etablerats under 2007 eller 2008. Nominerade: Igroshage.no - Stort och smått för trädgårdsentusiasten Bleieboden.no - Tygblöjor och annan miljövänlig barnutrustning Shoporama.no - Design och inredning Vinnare: Bleieboden. inga
|
Vi tackar så mycket
Elefuns hemsidor är gjorda av oss och för oss, så det är extra roligt att vinna ett pris som visar att vårt arbete har uppmärksammats. Att juryn har varit så noggrann i sitt arbete gör det extra trevligt att vinna priset. Vi kommer att fortsätta att förbättra våra lösningar och vi vill även tacka de som hjälper oss att hålla våra hemsidor vid liv genom att skicka in bilder, förfrågningar etc. Vi är mycket tacksamma till de som nominerat oss till denna tävling och vi hoppas att vi får möjligheten att vara nomineras flera gånger i framtiden också. För att detta ska vara möjligt måste vi ständigt förnya oss och förbättra våra lösningar. Om DU har en idé om hur vi kan förbättra oss, skulle vi uppskatta ditt bidrag.
|
Till vänster syns årets nykomling, Bleieboden.no. Till Högern Jon Peder och Roger som representerade Elefun under prisutdelningen.
|
Tidigare vinnare
Årets webbutik 2007: Komplett.no Årets nykomling 2007: Papirloftet.no Årets webbutik 2006: Komplett.no Årets nykomling 2006: Fess.no Årets webbutik 2005: Elkjop.no
|