Enkel lösning
Om du inte vill experimentera är utgångspunkten tjockare olja fram och tunnare bak. Det gäller X-Ray 808. Då får du en enkel och lättkörd bil. T ex 500 fram och 400 bak med spjällplatta på 1,4mm. För andra modeller kommer dessa inte att vara aktuella värden. Stor variation från vilken typ av modell du har.
|
Tjockleken på oljan
Som regel använder du bara oljor med värden från 100 och upp till 1000. OBS! Vissa anger också oljans tjocklek på en annan skala från 10 till 100.
|
Dämparolja
|
Spjälloljans betydelse och effekt
Den fysiska storleken på spjället och spjällplattan har stor betydelse för vad som är rätt oljetjocklek. Titta i manualen för vad som passar din bil. Om du inte har rätt olja i spjället försämras bilens köregenskaper avsevärt. Däck, dämpare och differentialer är bilens viktigaste verktyg för att ge dig maximal nytta vad gäller körglädje.
Oljan hjälper till att avgöra hur bilen beter sig i dumprar och vid hopp. Med följande tabell kan du därför justera dämpningen genom att antingen ändra spjällplattan eller oljetjockleken.
Exempel: Vill du ha mjukare dämpning bak för att uppnå bättre effekt på en bana med små dumpers kan du antingen sätta in en dämparplatta med större hål/fler hål, eller byta ut oljan mot en som har lägre viskositet. Tunnare olja alltså.
|
Tabell över effekt beroende på olika val
|
Val av spjällolja
Det finns otaliga märken som bär dämparolja, och de flesta kan användas omväxlande. Själv använder jag gärna spjällolja från röntgen. De levererar ett bra urval av spjällolja i de flesta tjocklekar. Nedan hittar du en länk till de olika röntgendämparoljorna.
|