Vad hittar vi i lådan
Efter en förfrågan till Elefun om att testa denna modell tog det inte många dagar innan paketet med allt jag behövde låg på byggbordet hemma. Efter ett långt uppehåll från allt som rör jet, såg jag fram emot att testa denna lilla "söta" jetmaskin.
|
|
Så här ser lådan ut
|
Och så här ser innehållet ut, inklusive tillbehörspaketet
|
Alfa Models är bra på att tillverka storskaliga maskiner i lättviktsfrigolit och den här var inget undantag från regeln. Karossen och vingarna kommer helmålade och det är egentligen bara mindre montering innan detta kan kallas flygplansmodell. Den levereras med två uppsättningar dekaler som fästs genom att doppa dekalerna i vatten och överföra dem till flygplanet. Eftersom jag fick flygplanet med tillbehörspaketet så inkluderade det även en motor, regulator, 2 mikroservon och 1 batteri i lådan. Allt måste alltså vara klart för att påbörja installationen.
|
En hyfsad monteringsöversikt ingår i tillägg till manualen
|
Huvuddelarna av satsen utlagda
|
Församlingen
Monteringen börjar i denna sats med motor och fläkt. I grund och botten är detta en enkel och snabb montering med inte för många delar. Fläkthuset är även det i kol och har en snygg finish.
|
Alla delar i fläktenheten, notera distansen mellan motorn och fläkten
|
Jag använde en kombination av det gröna limmet som följde med för att limma fast fläktdistansen på motoraxeln och själva fläkten på denna distans igen, medan jag använde vanlig blå locktite på skruvar som gick i metall.
|
Kolfläkthus och motor från Hyperion
|
Här kan du se det gröna limmet som används för att limma distansen på motoraxeln
|
Det som är värt att notera när man använder hyperionmotorn är att den passar väldigt bra så länge man använder rätt typ av fästskruv som följer med. Det ingår två tjocklekar och du måste använda den tjockaste skruven för att fästa motorn på fläkthuset. Om du inte är försiktig kommer fläkten att kunna röra sig inuti fläkthuset, vilket kan resultera i att fläkten nuddar fläkthuset.
|
Kom ihåg att fästa motorn med rätt typ av skruv för att förhindra att motorn rör sig
|
Fläkthus med motor, fläkt och spinner på plats
|
En annan sak som också är viktig att tänka på när man monterar denna fläkt är att man måste vara noga med balanseringen, min fläkt krävde inga justeringar men din kanske. När allt är justerat och balanserat är det bara att fästa på spinnaren med det medföljande gröna limet. Låt sedan allt torka i minst 30 minuter och dubbelkolla allt genom att testa enheten innan du monterar den i modellen.
När fläktenheten är klar går du vidare till monteringen av vingen. Det första man ska göra där är att kontrollera om överföringsröret som är ingjutet i vingen inte rör sig inuti vingen. Om den gör det är det väldigt viktigt att den sitter fast ordentligt annars kan du riskera att tappa kontrollen över modellen pga tappade roderkontrollen. Jag använde själv UhuPor för att fästa mina transfers men alla lim som fungerar på frigolit fungerar bra.
|
Fixa överföringar med UHUPor
|
Montering av servo i vingen
|
Att montera servo i vingen är ett enkelt jobb och görs snabbt genom att limma fast den på vingens bas samtidigt som man fäster transmissionen på servohjulet med den medföljande hårdvaran. När servo är på plats återstår bara att limma fast vingen på kroppen med epoxi. Ta dig tid här för att få den här rätt.
|
När vingen är på plats på karossen kan du fundera på att montera hissen på karossen. Detta är ett väldigt enkelt jobb som går ut på att göra en slits i kroppen där staget ska limmas. Här är det viktigt att komma ihåg att se till att denna är parallell med vingen du precis limmat på. När denna är fastsatt kan höjdrodren enkelt limmas på varje sida med UHUpor eller epoxi.
|
Höjdrodret är en enkel sak att få rätt
|
Höjdrodret på plats, enkelt och snabbt
|
Nu när hissen och vingen är på plats är det dags att börja med inälvorna i kroppen. Allt börjar med att luckan som är tejpad på kroppen lossas. Använd en kniv för att enkelt lossa den från kroppen.
|
Luckan är tejpad på plats från fabrik och denna måste kapas för att komma till insidan
|
Inuti karossen hittar du de delar som utgör kanalen i motorenheten. Den vita delen är i frigolit och är tvådelad och är lättare att ta bort när du tar bort tejpen som håller ihop den. Den ska i alla fall delas när man ska sätta in den igen. Du tar sedan bort den bakre delen av kanalen genom motorrummet. Nu när alla kanaldelar är ute är det en bra idé att limma fast motorramen ordentligt. Min var lite lös och nu är det lättast att ta sig till motorrummet.
|
Komponenterna som utgör kanaliseringen i flygplanet
|
På grund av de korta kablarna på motor och regulator var jag tvungen att modifiera fläkthuset lite
|
När du har säkrat motorramen ordentligt, trä den genomskinliga bakre delen av kanalen över fläkthuset och tejpa fast den med genomskinlig tejp. Detta trär du sedan in genom motorramen och fäster med tre små skruvar.
|
Bakre del av kanal och huvhus på plats i modellen
|
Nästa sak att göra är att sätta de två främre halvorna av kanalen på plats. Det här var lite knotigt och tajt att åstadkomma, men det gick med lite tålamod. Dessa tejpar du bara ihop med genomskinlig tejp när de sitter på plats. Presto! Du har nu ett komplett fläktsystem som faktiskt är ganska effektivt med bra flöde tack vare den goda diametern på kanalsystemet genomgående samt väldesignat insug.
|
Kanalisering klar
|
Sedan är det inte mycket kvar av monteringen, men innan vi slår på strömmen och släpper fläkten ska hissservon och mottagaren tas in. Vi får inte heller glömma batteriet. Liksom med balansrodret är hissen väldigt lätt att få rätt så länge man ser till att fästa roderöverföringarna väl. Jag har gjort ett extra fäste förutom att fästa dem på motorramen. På så sätt förhindras slak i transmissionen, vilket är väsentligt att få bort i en snabb modell. Själva servo limmas direkt på sidan av kroppen direkt ovanför balsaförstyvningen som först limmas under servo.
|
Hissservo på plats
|
Här kan du se hur jag har stöttat förflyttningarna, kroppen även med en balsalist
|
Förutom att stödja växlingarna till roderen kände jag även att man behövde stödja kroppen där luckan är utskuren. Det gjorde jag enkelt genom att klippa en balsalist och limma fast den på toppen av kroppen. Om ni minns från tidigare så var kabeln som förbinder regulatorn med batteriet också lite kort, så jag fick göra en förlängningskabel och fick en del av kabeln in i kapellet.
|
Här kan du se hur batteriet får plats, och hur förlängningskabeln sträcks
|
Här kan du se stödlisten, förlängningskabeln och Lipowarnings LED som följer med ESC
|
Flyg och avslutning
Ja, då monterades allt och märken sattes på modellen. Kan bara hoppas att taggarna passade lika bra som de var lätta att sätta på.
|
Nu återstår bara lite luft under vingarna
|
Statiska tester
Har även kört ett par statiska tester av systemet och resultatet blev följande:
Test med full statisk belastning: Volt/Ampere/Watt Hyperion 3s 1200 mah 20c: 11/12,5/137 Wanma 3s 1200 mah 10c: 10,6/11,7/124
Så resultatet av testet visar att även om Wanma-batteriet är helt nytt (endast har en laddning) jämfört med Hyperion-batteriet så levererar det faktiskt ganska bra och nära Hyperions batteri. De maximala värdena jag kunde få ut ur systemet med ett större batteri var 150 watt och 13 ampere.
|
Flygningen
En dimmfylld och regnig eftermiddag i början av december var dagen då Skyhawken för första gången skulle få luft under vingarna. När jag kom fram till remsan var jag helt ensam och det var svagt drag norrifrån. Remsan var även täckt med ca 10 cm snö vilket ska fungera väldigt bra som yta att landa på. Det var lågt molntäcke och himlen hade en misstänkt liknande färg som Skyhawken, men lyckligtvis finns det en hel del röda och stora markeringar på planet som gör att det sticker ut från bakgrunden, flyg bara inte för långt bort hehe.
|
Lätt att komma i luften
|
På väg in i ett low sweep
|
Efter en snabb preflight som innebär en roderkontroll, se till att alla luckor är ordentligt fixerade och en räckviddskontroll var jag redo för första kast. Nos mot vinden, full gas och ett lätt kast i en riktning strax ovanför horisonten fick planet att flög i en fin stigande båge. Inga problem att kasta planet för hand i alla fall. När man nått en passande höjd tog det ett par klick på roderen för att komma in i trim. En delad S och det var dags att kolla toppfarten. Enligt min åsikt är hastigheten rätt upp till vad den ska vara för den här uppsättningen, inte för snabb utan lagom. Uppställningen som jag har i det här flygplanet kommer inte att ge någon oändlig vertikal prestanda men kommer att hålla bra flöde i flygplanet under hela resan. För normal cruising runt duger det med en kvart till halv gas, det ger en lagom skalhastighet. Det enda du måste komma ihåg är att med en deltavinge måste du ge lite gas i snäva svängar för att behålla vridmomentet
|
Lågpass till fotografens ära
|
Ännu ett lågpass
|
Sedan var det dags att testa lite akrobatik. Detta flygplan är ganska välkänt för att ha en bra rullhastighet och det gör ingen besviken på det området. Vid full gång på balpressarna kommer du ha en rullhastighet på en rulle per sekund tror jag. En bra idé här är att använda någon expo. I min uppställning använder jag 40% expo på både hiss och skevroder. Sedan var det dags för slingan, full gas och horisontellt insteg. Flygplanet tappar ganska mycket i fart längst upp i slingan och kommer att dra ut lite då flygplanet saknar roder för att bibehålla riktningen. I en 150W-uppställning har du tyvärr inte så mycket kraft för akrobatik, men det går bra för de mindre vertikalt krävande manövrarna. Se videon jag gjorde för att se exakt hur mycket kraft planet har.
|
Precis innan landning på magen
|
Efter ca 6 minuters skoj visade lipo-varningen att det var dags att landa planet. Efter att ha satt upp den i ett lite längre inlägg än vanligt var det bara att använda gasreglaget för att styra diskbänken och planet saktade ner till en härlig landning precis vid mina fötter. Planet har väldigt ärliga egenskaper i låg hastighet, men det kräver att du håller planet hyfsat plant. En särskilt rolig flygmaskin att flyga och dessutom väldigt lätt att ta med sig på remsan då den nästan inte tar någon plats. Dessutom är det något man inte ser så ofta på remsan och man får lite extra uppmärksamhet på grund av det. När man kom hem var det dags att sätta batteriet på laddning och laddaren visade 22% kvarvarande effekt i batteriet och det är helt perfekt i förhållande till hur mycket man ska ta ur ett lipobatteri. Lipo-varningen fungerade därför precis som beställd och är en mycket bra indikation på när man ska landa och LED-lampan var väldigt lätt att se i luften. Det här är ett väldigt enkelt och enkelt sätt att se de faktiska förhållandena för ditt batteri istället för att lita på en timer som du ofta glömmer att starta.
|
Slutsats
Enligt mig är detta en jättebra liten jetmaskin att börja med, kanske inte den mest stabila i längdaxeln, men sedan hade originalet en väldigt bra rullhastighet också hehe. Tillsammans med tillbehörspaketet som Elefun kan skicka med blir detta en mycket komplett och välfungerande lösning som kommer att ge de flesta mycket nöje för pengarna. Nedan följer en sammanfattning av vad jag tror är attribut som definierar denna uppsättning. Till sist vill jag tacka Elefun för den kompletta testmodellen och bra service som vanligt och sedan vill jag tacka Alf W. Hansen för bilderna och filmen.
|
|
Minus
- Lösa förflyttningar ska fixas
- Kroppen måste vara stag vid luckan
|
Positiv
- Rask å sette sammen
- Lipo varsler som fungerte veldig godt
- Ser veldig bra ut
- Flyr veldig bra, stabil og har et bredt farts register
- Enkel å håndlaunche
|