Produktinformation
Byggsats av Dovregubben, det kraftfullaste norska ångloket. Setet består av 900 delar och har flyttbara luckor, dörrar och hjul. Setet innehåller även två järnvägsfigurer och är licensierat av Norska Järnvägsmuseet. Cobi-klossar är kompatibla med legoklossar.
PS! Produkttexten är maskinöversatt från norska.
Dovregubbenr ett populärt namn för NSB:s största ånglok (typ 49) byggt speciellt för Dovrebanens högfjällssektion. Vikten var 152 ton, längden med tender (släp med kol och vatten) 22 meter, motoreffekten var 1471 kW (2000 hk) och toppfarten 90 kilometer i timmen.
Sju lok levererades till NSB under perioden 1935?1941; femma från Thunes Mek. Verkstad och Hamar Jernstøberi & Mech. Verkstad, två från Friedrich Krupp AG, Essen. 1940 beställde NSB ytterligare 11 lok, sju från Krupp och fyra från Thune. Krupploken förstördes troligen när fabriken bombades under andra världskriget. När kriget tog slut var Thunes fyra lok fortfarande under konstruktion. Bygget stoppades och de halvfärdiga loken användes som dellok till de övriga sju.
Man beslutade att inte skaffa fler lok. De var tekniskt komplicerade och man föredrog att behålla enklare konstruktioner. Det första av loken lades undan redan 1953 och resten 1957. Samtliga avvecklades formellt 1958. Lok 470 finns utställt på Järnvägsmuseet i Hamar, men är inte i körbart skick.

Modell | Loket Dovregubben NSB Typ 49 |
Siffra | 1331 |
Serier | Historisk samling |
Antal tegelstenar | 900 |
Längd | 52 Cm |
Höjd | 10 Cm |
Delar
Hitta delarna enkelt
Denna produkt har PartFinder
Partfinder är designad för att göra det så enkelt som möjligt att hitta rätt del för produkten med hjälp av sprängskiss och/eller reservdelslistor.
Öppna PartFinder
c-p57035
Delar du saknar? Klicka här!